Project Description

Tobias Kaspar

geboren 1984 in Basel, Schweiz
lebt und arbeitet in Berlin, Zürich und Riga, Lettland

Education / Ausbildung

2005-2011      Hochschule für bildende Künste Hamburg (HFBK)
2009-2010      Städelschule in Frankfurt am Main

Solo Exhibitions / Einzelausstellungen

2024 – The Paris Agreement, Bonny Poon / Conditions, Paris

2024 – Stereotypical Artist, Lars Friedrich, Berlin

2024 – End of an Era, MadeIn Art Museum, Shanghai

2023 – The Complete Interview Magazine, Issue 529, Winter 19 (restaged), VI VII, Oslo

2022 – The Cherry Orchard (Part 2), Musée d’art moderne et contemporain (MAMCO), Geneva

2022 – Personal Shopper, Galerie Peter Kilchmann, Zürich

2022 – Personal Shopper, FOUNDRY SEOUL, South Korea

2021 – Rented Life (Part 1), Musée d’art moderne et contemporain (MAMCO), Geneva

2021 – Personal Shopper (Retail Apocalypse), Froschaugasse 4, Zurich

2012 – Bodies in the Backdrop , Halle Fuer Kunst, Lüneburg

2011 –  Why Sex Now, Alex Zachary Gallery, New York

2009 – New Jerseyy, Basel

Group Exhibitions / Gruppenausstellungen

2025 – Accumulation, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich

2022 – Information (Today), Astrup Fearnley Museet, Oslo

2021 – Artists‘ Library: 1989-2021, Museum of Contemporary Art of Rome (MACRO), Rome

2020 – Im Volksgarten, Kunsthaus Glarus

2018 – Fashion Drive, Kunsthaus Zürich

2017 – 5 Years of VI, VII, Independent Régence, Brussels

2016 – Bread And Roses – Artists And The Class Divide, Museum of Modern Art in Warsaw

2015 – Off Broadway, Wattis Institute for Contemporary Art, San Francisco cur. by Nairy Baghramian

2014 – Coming of Age for Ages, Halle für Kunst Lüneburg, Lüneburg

2014 – Blue Times, Kunsthalle Wien

2013 – Frozen Lakes, Artists Space, New York

2011 – So machen wir es-Techniken und Ästhetik der Aneignung – Von Ei Arakawa bis Andy Warhol, Kunsthaus Bregenz

Awards and Residencies/ Preise und Förderungen

2025 – Internationales Atelierstipendium der Stadt Mönchengladbach

2010&2015 – Swiss Art Awards

2009 – Förderpreis der HFBK Hamburg

Tobias Kaspar (*1984) ist ein konzeptuell arbeitender Künstler. Seit den frühen 2010er-Jahren erfährt er institutionelle Anerkennung im Kontext von Post-Appropriation und Institutionskritik.
Tobias Kaspar realisierte Einzelausstellungen u. a. bei Midway Contemporary Art in Minneapolis, der Kunsthalle Bern, dem MadeIn Art Museum in Shanghai, Foundry Seoul, dem MAMCO Musée d’Art Contemporain in Genf, dem Museum of Modern Art in Warschau sowie bei Artists Space in New York. Er nahm an Gruppenausstellungen teil im Palais de Tokyo in Paris, dem Hamburger Bahnhof in Berlin, dem Wattis Institute in San Francisco, im CAFAM in Peking sowie im Museo d’Arte Contemporanea di Roma. Zu seinen wichtigsten Galerieausstellungen zählen Präsentationen bei VI VII in Oslo, Jenny’s in Los Angeles, Alex Zachary in New York, Silberkuppe in Berlin, Marcelle Alix in Paris, Galerie Peter Kilchmann in Zürich, Galerie Urs Meile in Peking, Galerie Lars Friedrich in Berlin sowie Temnikova & Kasela in Tallinn. Kaspars Arbeiten wurden in führenden Kunstzeitschriften wie Artforum, Frieze, Texte zur Kunst, Mousse und Flash Artvorgestellt – ebenso wie in renommierten Lifestyle-Magazinen wie Vogue Italia, Vogue US und Harper’s Bazaar South Korea.

2009 initiierte Kaspar das Magazin und Verlagshaus PROVENCE, das sich seither zu einer kollektiv geführten Agentur für Kunst und Forschung entwickelte und regelmäßig Druck- und Onlinepublikationen sowie Ausstellungen und andere Projekte realisiert. Neben institutionellen Formaten entwickelt Kaspar kontinuierlich Projekte in anderen Kontexten – etwa langfristige Recherchen im Rahmen von PROVENCE, wie zu John Knight oder Hannah Villiger. Diese dienen nicht nur als inhaltliche Referenz, sondern auch der kritischen Auseinandersetzung mit Produktions- und Rezeptionsbedingungen des Kunstfelds.

Ein wiederkehrendes Thema seiner Arbeit ist das Verhältnis zwischen Oberfläche und Identität: Kaspar interessiert sich seit Langem für Textilien, Architektur und Verpackungen – Hüllen, die zugleich schützen und repräsentieren. Die kritische Hinterfragung von Autorschaft, individueller Signatur und dem Wunsch nach Einzigartigkeit zieht sich als roter Faden durch sein Werk.


Tobias Kaspar (*1984) is a conceptual artist. Since the early 2010s, he has received institutional recognition in the context of post-appropriation and institutional critique.

Tobias Kaspar has realised solo exhibitions at Midway Contemporary Art in Minneapolis, the Kunsthalle Bern, the MadeIn Art Museum in Shanghai, Foundry Seoul, the MAMCO Musée d’Art Contemporain in Geneva, the Museum of Modern Art in Warsaw and at Artists Space in New York, among others. He has participated in group exhibitions at the Palais de Tokyo in Paris, the Hamburger Bahnhof in Berlin, the Wattis Institute in San Francisco, the CAFAM in Beijing and the Museo d’Arte Contemporanea di Roma. His most important gallery exhibitions include presentations at VI VII in Oslo, Jenny’s in Los Angeles, Alex Zachary in New York, Silberkuppe in Berlin, Marcelle Alix in Paris, Galerie Peter Kilchmann in Zurich, Galerie Urs Meile in Beijing, Galerie Lars Friedrich in Berlin and Temnikova & Kasela in Tallinn. Kaspar’s work has been featured in leading art magazines such as Artforum, Frieze, Texte zur Kunst, Mousse and Flash Art – as well as in renowned lifestyle magazines such as Vogue Italia, Vogue US and Harper’s Bazaar South Korea.

In 2009, Kaspar initiated the magazine and publishing house PROVENCE, which has since developed into a collectively managed agency for art and research and regularly realises print and online publications as well as exhibitions and other projects. In addition to institutional formats, Kaspar continuously develops projects in other contexts – for example, long-term research within the framework of PROVENCE, such as on John Knight or Hannah Villiger. These serve not only as a reference in terms of content, but also as a critical examination of the conditions of production and reception in the art field.

A recurring theme in his work is the relationship between surface and identity: Kaspar has long been interested in textiles, architecture and packaging – covers that both protect and represent. The critical scrutiny of authorship, individual signatures and the desire for uniqueness is a recurring theme in his work.