Project Description
Attainment, 2010 from the series "Lumpy Blue Sweater" (2010), C-print and silkscreen print on matt-board in artists frame, 32 x 41 cm, Photo: Georg Petermichl, Courtesy: Tobias Kaspar Studios; Galerie Lars Friedrich (Berlin); Galerie Urs Meile (Beijing); VI,VII (Oslo)
Exhibition view of Tobias Kaspar's artwork "Personal Shopper" (2012) within the group-exhibton "INFORMATION (Today)" in 2022 at the Astrup Fearnley Museet, Oslo, Photo: Christian Ãen, Courtesy: Tobias Kaspar Studios; Galerie Lars Friedrich (Berlin); Galerie Urs Meile (Beijing); VI,VII (Oslo)
Exhibition view of Tobias Kaspar's artwork "Lumpy Blue Sweater" (2010) within the group show "Blue Times" in 2014 at Kunsthalle Wien, Vienna, Photo: Georg Petermichl, Courtesy: Tobias Kaspar Studios; Galerie Lars Friedrich (Berlin); Galerie Urs Meile (Beijing); VI,VII (Oslo)
Exhibition view of Tobias Kaspar's solo exhibition 2022 "The Cherry Orchard" at the MAMCO, Geneva, Photo: Annik Wetter, Courtesy: Tobias Kaspar Studios; Galerie Lars Friedrich (Berlin); Galerie Urs Meile (Beijing); VI,VII (Oslo)
Exhibition view of Tobias Kaspar's solo exhibition "Horn of Plenty" (2019) at the Galerie Urs Meile, Beijing, Photo: Galerie Urs Meile, Beijing, Courtesy: Tobias Kaspar Studios; Galerie Urs Meile (Beijing)
Exhibition view of Tobias Kaspar's installation "Bodies in the Backdrop" (2012) within the group show "Frozen Lakes" in 2013 at Artists Space, New York, Photo: Artists Space, Courtesy: Tobias Kaspar Studios; Galerie Lars Friedrich (Berlin); Galerie Urs Meile (Beijing); VI,VII (Oslo)
Tobias Kaspar
geboren 1984 in Basel, Schweiz
lebt und arbeitet in Berlin, Zürich und Riga, Lettland
Education / Ausbildung
2005-2011 Hochschule für bildende Künste Hamburg (HFBK)
2009-2010 Städelschule in Frankfurt am Main
Solo Exhibitions / Einzelausstellungen
2024 – The Paris Agreement, Bonny Poon / Conditions, Paris
2024 – Stereotypical Artist, Lars Friedrich, Berlin
2024 – End of an Era, MadeIn Art Museum, Shanghai
2023 – The Complete Interview Magazine, Issue 529, Winter 19 (restaged), VI VII, Oslo
2022 – The Cherry Orchard (Part 2), Musée d’art moderne et contemporain (MAMCO), Geneva
2022 – Personal Shopper, Galerie Peter Kilchmann, Zürich
2022 – Personal Shopper, FOUNDRY SEOUL, South Korea
2021 – Rented Life (Part 1), Musée d’art moderne et contemporain (MAMCO), Geneva
2021 – Personal Shopper (Retail Apocalypse), Froschaugasse 4, Zurich
2012 – Bodies in the Backdrop , Halle Fuer Kunst, Lüneburg
2011 – Why Sex Now, Alex Zachary Gallery, New York
2009 – New Jerseyy, Basel
Group Exhibitions / Gruppenausstellungen
2025 – Accumulation, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich
2022 – Information (Today), Astrup Fearnley Museet, Oslo
2021 – Artists‘ Library: 1989-2021, Museum of Contemporary Art of Rome (MACRO), Rome
2020 – Im Volksgarten, Kunsthaus Glarus
2018 – Fashion Drive, Kunsthaus Zürich
2017 – 5 Years of VI, VII, Independent Régence, Brussels
2016 – Bread And Roses – Artists And The Class Divide, Museum of Modern Art in Warsaw
2015 – Off Broadway, Wattis Institute for Contemporary Art, San Francisco cur. by Nairy Baghramian
2014 – Coming of Age for Ages, Halle für Kunst Lüneburg, Lüneburg
2014 – Blue Times, Kunsthalle Wien
2013 – Frozen Lakes, Artists Space, New York
2011 – So machen wir es-Techniken und Ästhetik der Aneignung – Von Ei Arakawa bis Andy Warhol, Kunsthaus Bregenz
Awards and Residencies/ Preise und Förderungen
2025 – Internationales Atelierstipendium der Stadt Mönchengladbach
2010&2015 – Swiss Art Awards
2009 – Förderpreis der HFBK Hamburg
Tobias Kaspar (*1984) ist ein konzeptuell arbeitender Künstler. Seit den frühen 2010er-Jahren erfährt er institutionelle Anerkennung im Kontext von Post-Appropriation und Institutionskritik.
Tobias Kaspar realisierte Einzelausstellungen u. a. bei Midway Contemporary Art in Minneapolis, der Kunsthalle Bern, dem MadeIn Art Museum in Shanghai, Foundry Seoul, dem MAMCO Musée d’Art Contemporain in Genf, dem Museum of Modern Art in Warschau sowie bei Artists Space in New York. Er nahm an Gruppenausstellungen teil im Palais de Tokyo in Paris, dem Hamburger Bahnhof in Berlin, dem Wattis Institute in San Francisco, im CAFAM in Peking sowie im Museo d’Arte Contemporanea di Roma. Zu seinen wichtigsten Galerieausstellungen zählen Präsentationen bei VI VII in Oslo, Jenny’s in Los Angeles, Alex Zachary in New York, Silberkuppe in Berlin, Marcelle Alix in Paris, Galerie Peter Kilchmann in Zürich, Galerie Urs Meile in Peking, Galerie Lars Friedrich in Berlin sowie Temnikova & Kasela in Tallinn. Kaspars Arbeiten wurden in führenden Kunstzeitschriften wie Artforum, Frieze, Texte zur Kunst, Mousse und Flash Artvorgestellt – ebenso wie in renommierten Lifestyle-Magazinen wie Vogue Italia, Vogue US und Harper’s Bazaar South Korea.
2009 initiierte Kaspar das Magazin und Verlagshaus PROVENCE, das sich seither zu einer kollektiv geführten Agentur für Kunst und Forschung entwickelte und regelmäßig Druck- und Onlinepublikationen sowie Ausstellungen und andere Projekte realisiert. Neben institutionellen Formaten entwickelt Kaspar kontinuierlich Projekte in anderen Kontexten – etwa langfristige Recherchen im Rahmen von PROVENCE, wie zu John Knight oder Hannah Villiger. Diese dienen nicht nur als inhaltliche Referenz, sondern auch der kritischen Auseinandersetzung mit Produktions- und Rezeptionsbedingungen des Kunstfelds.
Ein wiederkehrendes Thema seiner Arbeit ist das Verhältnis zwischen Oberfläche und Identität: Kaspar interessiert sich seit Langem für Textilien, Architektur und Verpackungen – Hüllen, die zugleich schützen und repräsentieren. Die kritische Hinterfragung von Autorschaft, individueller Signatur und dem Wunsch nach Einzigartigkeit zieht sich als roter Faden durch sein Werk.
Tobias Kaspar (*1984) is a conceptual artist. Since the early 2010s, he has received institutional recognition in the context of post-appropriation and institutional critique.
Tobias Kaspar has realised solo exhibitions at Midway Contemporary Art in Minneapolis, the Kunsthalle Bern, the MadeIn Art Museum in Shanghai, Foundry Seoul, the MAMCO Musée d’Art Contemporain in Geneva, the Museum of Modern Art in Warsaw and at Artists Space in New York, among others. He has participated in group exhibitions at the Palais de Tokyo in Paris, the Hamburger Bahnhof in Berlin, the Wattis Institute in San Francisco, the CAFAM in Beijing and the Museo d’Arte Contemporanea di Roma. His most important gallery exhibitions include presentations at VI VII in Oslo, Jenny’s in Los Angeles, Alex Zachary in New York, Silberkuppe in Berlin, Marcelle Alix in Paris, Galerie Peter Kilchmann in Zurich, Galerie Urs Meile in Beijing, Galerie Lars Friedrich in Berlin and Temnikova & Kasela in Tallinn. Kaspar’s work has been featured in leading art magazines such as Artforum, Frieze, Texte zur Kunst, Mousse and Flash Art – as well as in renowned lifestyle magazines such as Vogue Italia, Vogue US and Harper’s Bazaar South Korea.
In 2009, Kaspar initiated the magazine and publishing house PROVENCE, which has since developed into a collectively managed agency for art and research and regularly realises print and online publications as well as exhibitions and other projects. In addition to institutional formats, Kaspar continuously develops projects in other contexts – for example, long-term research within the framework of PROVENCE, such as on John Knight or Hannah Villiger. These serve not only as a reference in terms of content, but also as a critical examination of the conditions of production and reception in the art field.
A recurring theme in his work is the relationship between surface and identity: Kaspar has long been interested in textiles, architecture and packaging – covers that both protect and represent. The critical scrutiny of authorship, individual signatures and the desire for uniqueness is a recurring theme in his work.